Pokok tin hidup subur di malaysia | Tanaman Pokok Buah Tin

Tanaman Pokok buah tin malaysia

Tanaman Pokok buah tin malaysia
 

M.NRZ M.NRZ Author
Title: Pokok tin hidup subur di malaysia
Author: M.NRZ
Rating 5 of 5 Des:
Penjagaan dan penyelenggaraan: Pokok tin boleh dibiak menerusi keratan batang, kaedah tut berakar atau biji benih.Tanaman melalui kera...


Penjagaan dan penyelenggaraan: Pokok tin boleh dibiak menerusi keratan batang, kaedah tut berakar atau biji benih.Tanaman melalui keratan batang dan tut boleh menghasilkan buah dengan cepat di negara ini. Dalam tempoh empat hingga enam bulan, ia menghasilkan buah. Tanaman melalui biji benih didapati belum menghasilkan buah walaupun ada yang dah ber­umur lebih dari tiga tahun.
“Hampir semua pokok tin di Amanda Putri’s di tanam di dalam pasu dan didapati boleh hidup subur apabila dijaga serta diselenggara dengan betul.


“Bagi tanaman dalam pasu, media tanaman perlu longgar dan tidak menakung air. “Di Amanda Putri's Garden, media tanam pasu dibuat dengan mencampurkan pasir dan tanah merah top soil dengan kadar 50 peratus pasir dan 50 peratus campuran tanah merah, kompos dan sekam padi bakar,” kata Maizah. Pokok tin memerlukan cahaya matahari yang cukup dan keadaan kering untuk tumbuh subur.

Jadi, tanaman ini tidak sesuai diletak di bawah naungan tanaman lain. Didapati akar pokok tin tidak tahan jika terendam air terlalu lama hingga boleh menyebabkan kematian pada pokok. Malah, pokok tin juga memerlukan air yang cukup dan jika ditanam dalam pasu, siram dua kali sehari. Dari segi pembajaan pula pokok tin perlu sentiasa dibekalkan dengan baja yang secukupnya. “Di Amanda Putri’s Garden, pokok tin dibaja dengan baja khas pada kekerapan seminggu sekali.

“Amat membanggakan kerana buah tin boleh terus dimakan segar selepas dipetik apabila masak. “Buah tin juga digunakan untuk hiasan bagi kek dan masakan atau dijadikan jem supaya boleh disimpan lama,” katanya. Pada masa sama Amanda Putri’s Garden juga ada mengeluarkan anak pokok tin untuk jualan kepada yang berminat.

Sumber : hmetro

About Author

Advertisement

Post a Comment

 
Top