Sejarah asal usul pokok buah tin | Tanaman Pokok Buah Tin

Tanaman Pokok buah tin malaysia

Tanaman Pokok buah tin malaysia
 

M.NRZ M.NRZ Author
Title: Sejarah asal usul pokok buah tin
Author: M.NRZ
Rating 5 of 5 Des:
Pokok Buah Tin ini dapat di kesan atau di temui dalam sejarah di sebut di dalam Alkitab dan tulisan-tulisan kuno yang lain. Mereka tela...



Pokok Buah Tin ini dapat di kesan atau di temui dalam sejarah di sebut di dalam Alkitab dan tulisan-tulisan kuno yang lain. Mereka telah mula menanam pokok tin di Egypt Mesir. Mereka menyebarkan ke ancient Crete dan kemudian seterusnya, sekitar SM abad ke-9, ke Greece purba, di mana ia menjadi makanan ruji dalam diet tradisional.  

Pokok tin telah dipandang sedemikian oleh orang-orang Yunani bahawa mereka mencipta undang-undang yang melarang eksport buah pokok tin kualiti yang terbaik. Buah tin juga dihormati di Rom purba di mana mereka dianggap sebagai buah suci. Menurut mitos Roman, serigala yang dipupuk pengasas berkembar Rom, Romulus dan Remus, berehat di bawah pokok tin. Dalam tempoh ini sejarah, sekurang-kurangnya 29 jenis buah tin sudah diketahui.
kemudiannya pokok tin diperkenalkan kepada kawasan-kawasan lain di Mediterranean oleh penakluk purba dan kemudian dibawa ke Hemisfera Barat oleh orang Sepanyol pada abad ke-16 awal. Dalam abad ke-19, apabila mubaligh Sepanyol ditubuhkan misi di San Diego, California, mereka juga menanam pokok tin. Ini buah tin ternyata menjadi lebih rendah dalam kualiti kepada mereka yang diimport dari Eropah, dan ia tidak sehingga pembangunan teknik-teknik penanaman lebih lanjut dalam abad ke-20 awal bahawa California mula fokus dan pemprosesan buah tin.  


Hari ini, California kekal sebagai salah satu pengeluar terbesar buah tin sebagai tambahan kepada Turki, Greece, Portugal dan Sepanyol.

About Author

Advertisement

Post a Comment

 
Top